Återbruk textil 2 (distans)

Obs! Kursen är inställd på grund av för få sökande. 

Kursen är för dig som gått kursen Återbruk textil 1 eller motsvarande.

Det finns en mängd olika textila tekniker, på den här kursen provar vi bland annat att överföra en del av dessa tekniker på annat och ibland helt oväntade material. Deltagarna uppmanas helt enkelt att testa gränserna.

Vi träffas på lördagar, 10.00-16.00, 4 gånger under hösten och 4 gånger under våren. Vid varje träff har vi en workshop där vi provar en teknik eller ett nytt material. Uppgifterna tar tid att lösa, det handlar ofta om att hitta en egen formgivning i tydligt återbruk, utifrån givna ramar.

Material till träffarna på skolan finns i våra förråd, men deltagarna ombeds även att samla på sig lite eget. Vi tar en materialavgift på 200 kronor och de pengarna går till det förbrukningsmaterial som går åt på lördagarna. Man har också möjlighet att ta med något hem, om det skulle vara så att man hittar något speciellt i våra gömmor.

 

Ansvarig lärare

Eva Svensson, evaingegerd.svensson@dll.se

 

Studietakt

Distans 25% med åtta träffar under året.

 

Kurstid

Datum för träffarna:

23/9

21/10

18/11

9/12

27/1

24/2

24/3

21/4

 

Antagningsprinciper

Kursen startar endast om det finns tillräckligt många deltagare.

Gemensamma antagningsprinciper som gäller alla skolans kurser hittar du här.

 

Sista ansökningsdag

30 april

Till ansökan bifogas ett personligt brev.

 

Så här går ansökan till

  1. Du ansöker till våra kurser via ett webbformulär i folkhögskolornas gemensamma plattform Schoolsoft. Där registrerar du ett konto som kan användas för att söka fler utbildningar hos oss eller på andra folkhögskolor. På ”Mina sidor” i Schoolsoft kan du sen följa vad som händer med din ansökan.
  1. Till din ansökan ska du bifoga följande handlingar:
  • Kopia på betyg från gymnasiet och eventuella andra utbildningar
  • Personbevis (från Skatteverket)
  • Personligt brev där du presenterar dig själv, varför du vill gå utbildningen samt tidigare meriter.
  1. Din ansökan bekräftas via angiven e-postadress. Vi kommer att kontakta dig via e-post om du behöver komplettera din ansökan.
  1. Efter sista ansökningsdag kan du komma att kallas till samtal under maj månad. Vid samtalet kommer framtidsplaner, ambitioner och det egna ansvaret att bedömas särskilt. Samtalet har en stor betydelse vid skolans samlade bedömning av dig som sökande.
  2. Senast sju veckor efter sista ansökningsdag får du besked om du blivit antagen eller hamnat på reservlistan. Du kan endast hamna på reservlistan om du uppfyller grundkraven för antagning (se skolans antagningsprinciper). Om du inte gör det meddelar vi dig att du inte kan bli antagen. Reserver meddelas inom två veckor från skolstart om någon antagen avsäger sig platsen.
  3. Beslut om antagning fattas av utbildningens lärare i samråd med biträdande rektor. Om du inte blivit antagen och tycker att beslutet har fattats på fel grund kan du överklaga det till skolans rektor. Här finns mer information om hur du gör om du vill överklaga.
  4. Kursen startar endast om det finns tillräckligt många behöriga sökande.

 

Om du söker flera kurser anger du ditt förstahandsval och andrahandsval etc. på Mina sidor i Schoolsoft.

(Vi reserverar oss för eventuella förändringar i kursinnehåll och kursutbud)