Lovisa och Veronica 💚 Recycle Design

Lovisa och Veronica

Lovisa och Veronica har studerat Recycle Design och Recycle Design projektår hos oss, nu avslutar de sina studier och vi är nyfikna på vad de tycker om åren här på Eskilstuna folkhögskola. 

Varför sökte ni till kursen från början?

Lovisa: Jag sökte den för att ge mig själv egentid och göra det som jag verkligen gillar. Jag tycker att det är viktigt att stanna upp ibland och fundera över vad ”vad vill jag” och ”vad behöver jag”, vi har ju bara ett liv. Jag ville också befinna mig bland likasinnade och vara i en miljö där jag mår bra. 

Veronica: Jag var på en plats i arbetslivet där jag behövde en paus, jag hade aldrig tidigare hört talas om den här utbildningen. Den dök upp i facebookflödet genom en annons en dag, och vid första anblicken kände jag ”wow! fantastiskt, här får man ju göra allt jag gillar!” 

Inom ett dygn hade jag sedan skickat in en ansökan och det är det absolut bästa jag gjort, det har varit helt fantastiska år som har gett så otroligt mycket!

Lovisa: Jag kan bara hålla med!

Blev det som ni hade tänkt er?

Lovisa: Ännu bättre!

Veronica: Ja, ännu mycket bättre! Så ofantligt mycket vi har lärt oss! Allt från hårda material, mjuka material, all teori vi har haft, alla studiebesök vi har varit på. Alla fantastiska människor vi har träffat, och alla lärare! Alla nya vänner vi har fått! Det hade jag aldrig kunnat tänka mig. 

Det har verkligen varit en fantastisk tid, och just det att få vara med likasinnade har varit så viktigt. Vi har fått fria tyglar och fått göra allt! Allt är ok, man får vara den man är och inget är omöjligt.  

Vad skulle ni säga till någon som funderar på att söka till Recycle Design?

Lovisa: Då vill man ju säga så mycket, de här åren har varit väldigt viktiga, men framför allt sök!För min del har det handlat om en omställning för att komma ur ett ekorrhjul och jag har inte ångrat mig.

Veronica: För mig var det en chans att komma ifrån skärmen jag suttit vid via mitt arbete och att praktiskt få arbeta med händerna med hantverk. 

Lovisa: Just det att jobba med händerna och få testa så mycket olika tekniker har gett möjlighet att upptäcka nya som jag tidigare kanske inte ens vågat mig på. Att sen kunna fortsätta och fördjupa sig under projektåret har varit väldigt värdefullt. 

Vad tar ni med er nu efter två år på Recycle Design?

Veronica: Så himla mycket! Framför allt att allt är möjligt, mycket av oro att göra fel eller ”det här kan inte jag” har bytts ut mot att kunna, att våga, att testa sig fram och att inte kunna göra fel.

Allt är verkligen möjligt och det är på grund av fantastiska lärare som pushar, ställer upp och bara säger ”kör!”, inget är för galet. Det tar jag med mig, att våga och testa.

Lovisa: Det är inte försent att lära sig något nytt och det tar inte slut här. Jag tar in det jag lärt mig i mitt liv och i min vardag och jobbar nu vidare på egen hand. 

Vill du läsa mer om kurserna? Se länkarna här nedan:

Recycle Design

Recycle Design – projektår